Μουσικές Σπουδές - Oλα αυτά που θέλετε να μάθετε για της κλασικές σπουδές μουσικής.

Ερωτήσεις για μουσική

Παρακάτω υπάρχουν ήδη απαντημένα ερωτήματα που αφορούν στις μουσικές σπουδές.
Υποβάλετε και εσείς την ερώτησή σας και λύστε τις απορίες σας για οποιοδήποτε θέμα σας ενδιαφέρει.

Τα υποχρεωτικά μαθήματα είναι για όλους τους σπουδαστές κοινά.

Στη σελίδα Υποχρεωτικά Μαθήματα θα βρείτε αναλυτικές πληροφορίες για το κάθε μάθημα, καθώς και για τη διάρκεια φοίτησής τους. Οι διάρκειες φοίτησης είναι καθορισμένες από κανονισμό του υπουργείου και δεν αλλάζουν ανάλογα με το σπουδαστή.

Συγκεκριμένα για σπουδαστή μονωδίας, τα υποχρεωτικά μαθήματα που πρέπει να παρακολουθήσει είναι τα παρακάτω:

Θεωρία
Υποχρεωτικό Αρμονίας
Σολφέζ
Χορωδία
Ιστορία Μουσικής
Μορφολογία
Εκ πρώτης όψεως ανάγνωση μουσικού κειμένου
Υποχρεωτικό Πιάνο: Στη τάξη του Υποχρεωτικού Πιάνου φοιτούν οι σπουδαστές οποιουδήποτε οργάνου (εκτός κιθάρας) και μονωδίας, διότι είναι απαραίτητη η γνώση ενός πολυφωνικού οργάνου. Η φοίτηση είναι τουλάχιστον διετής.

Οι αριθμοί που αναγράφονται πάνω από τις νότες, αντιστοιχούν στο δεξί χέρι, ενώ οι αριθμοί κάτω από τις νότες αντιστοιχούν στο αριστερό χέρι. Τα δάχτυλα των χεριών αριθμούνται από τον αντίχειρα μέχρι το μικρό δάχτυλο. Δηλαδή: αντίχειρας: 1 δείκτης: 2 μέσος: 3 παράμεσος: 4 μικρός: 5
Εννοείται πως χρησιμοποιώντας τους φθόγγους της κατιούσας μελωδικής ελάσσονας, οι συγχορδίες αλλάζουν. Και φυσικά ισχύει η αλλαγή της συγχορδίας της δεσπόζουσας, από μείζονα σε ελάσσονα, λόγω της αλλαγής που υφίσταται ο προσαγωγέας. Σωστή λοιπόν η παρατήρηση αυτή!
Στη σελίδα μας αναφερόμαστε κατά κύριο λόγο στις σπουδές κλασικής μουσικής. Η παραδοσιακή μουσική αφορά διαφορετικό τομέα και θα ήταν καλύτερο να απευθυνθείτε σε κάποιο ωδείο στο οποίο διδάσκεται η μουσική αυτή, ή σε κάποιον ειδικό δάσκαλο - καθηγητή. Παρόλα αυτά η βιβλιογραφία που υπάρχει έχει μεγάλη γκάμα από επιλογές και έτσι λογικά θα υπάρχει κάποιο βιβλίο κατάλληλο και για εσάς.

Ένα διάστημα, ανάλογα με το τί είδους είναι, μπορεί να βρεθεί σε μείζονες και ελάσσονες κλίμακες.

Το διάστημα μι-σολ# είναι 3ης Μεγάλο, άρα θα βρίσκεται:
α) σε μείζονες κλίμακες μεταξύ των βαθμίδων: I-III, IV-VI και V-VII.
Δηλαδή θα βρεθεί ως I-III στη Μι, ως IV-VI στη Σι και ως V-VII στη Λα.

β) σε ελάσσονες (αρμονικές) κλίμακες μεταξύ των βαθμίδων: III-V, V-VII και VI-I.
Δηλαδή θα βρεθεί ως III-V στη ντο#, ως V-VII στη λα και ως VI-I στη σολ#.

Το διάστημα μι-σολ είναι 3ης μικρό, άρα θα βρεθεί:
α) σε μείζονες κλίμακες μεταξύ των βαθμίδων: II-IV, III-V, VI-I και VII-II.
Δηλαδή θα βρεθεί ως II-IV στη Ρε, ως III-V στη Ντο, ως VI-I στη Σολ και ως VII-II στη Φα.

β) σε ελάσσονες (αρμονικές) κλίμακες μεταξύ των βαθμίδων: I-III, II-IV, IV-VI και VII-II.
Δηλαδή θα βρεθεί ως I-III στη μι, ως II-IV στη ρε, ως IV-VI στη σι και ως VII-II στη φα.

Γενικότερα υπάρχει ένας συγκεκριμένος τρόπος να βρεθούν τα διαστήματα στις κλίμακες, ο οποίος βασίζεται στη δομή των κλιμάκων. Για παράδειγμα, αν σκεφτούμε τα διαστήματα 3ης Μεγάλα στη Ντο μείζονα, βρούμε μεταξύ ποιων βαθμίδων σχηματίζονται και καταγράψουμε τις βαθμίδες αυτές, τότε μπορούμε να εφαρμόσουμε αυτά τα στοιχεία σε κάθε μείζονα κλίμακα στην οποία αναζητούμε διαστήματα 3ης Μεγάλα και έτσι ακολούθως γίνεται και για τα υπόλοιπα διαστήματα.

Μπορείτε να δείτε αναλυτικά τον πίνακα εδώ

Εφόσον ένα μέτρο με 5 όγδοα έχει ήδη ένα τέταρτο παρεστιγμένο, σημαίνει οτι ήδη υπάρχουν 3 όγδοα σε αυτό το μέτρο. Άρα λείπουν άλλα 2, οπότε ο φθόγγος που χρειάζεται είναι ένα τέταρτο.

Στις ετήσιες εξετάσεις για βαθμό Α κ Β Κατωτέρας, εκτελούνται από τους σπουδαστές υποχρεωτικά:


1 Bach (έργα από πρελούδια και φουγκέττες)

1 σπουδή (Czerny ή Berens, )

1 κομμάτι ή σονατίνα από τη διδακτέα ύλη

κλίμακες και αρπίσματα
(Μείζονες και Ελάσσονες αρμονικές και μελωδικές σε 2 οκτάβες παράλληλη και αντίθετη κίνηση

Μερικά βιβλία που χρησιμοποιούμε στην εκμάθηση του πιάνου για αρχαρίους είναι:

-John Thompson "The First Grade Book"
-Beyer
-Czerny 30
-Dyvernoy

Καλό θα ήταν να υπάρχει μία στοιχειώδης καθοδήγηση ύλης μέσα από αυτά τα βιβλία, ώστε να ξέρετε τι πρέπει να κάνετε κ πώς!
Μια συμβουλή ποτέ δεν είναι αρκετή, ειδικά όταν δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τις δυνατότητές σας στην πρόοδο του οργάνου. Οπότε είναι απαραίτητο να μιλήσετε κατ' ιδίαν με τον καθηγητή που πρόκειται να αναλάβει το Υποχρεωτικό Πιάνο, ώστε να σας δώσει μια πιο λεπτομερή πορεία για το τί πρέπει να μελετήσετε. Μέθοδοι και βιβλία, υπάρχουν πολλά και αξιόπιστα. Όμως πάντα ο καθηγητής είναι απαραίτητος σε τέτοιου είδους μαθήματα, καθώς κανένα βιβλίο δεν μπορεί να τον αναπληρώσει, όσο πλήρες και να είναι.

Το αρμόνιο που έχετε σίγουρα είναι βοηθητικό για τα πρώτα τουλάχιστον μαθήματα, αλλά αργότερα που θα προχωρήσετε στην ύλη του Υποχρεωτικού Πιάνου, θα ήταν καλύτερο να μελετάτε σε πιάνο και όχι σε αρμόνιο. Αυτό βέβαια δε σημαίνει την απαραίτητη αγορά πιάνου, καθώς σχεδόν όλα τα ωδεία μπορούν πλέον να παραχωρούν αίθουσες με πιάνο για τη μελέτη των σπουδαστών τους.

Καλή αρχή!

Οι συγχορδίες περιλαμβάνουν νότες οι οποίες δημιουργούν συγκεκριμένα διαστήματα, οπότε και ορίζουν αν θα είναι Μείζονα ή Ελάσσονα η συγχορδία αυτή. Αν για παράδειγμα από μια θεμέλιο νότα θέλουμε να φτιάξουμε Μείζονα συγχορδία, τότε θα πρέπει να χτίσουμε 2 διαστήματα που απέχουν από τη θεμέλιο ένα 3ης Μεγάλο και ένα 5ης Καθαρό. Δηλ αν έχουμε τη νότα Ντο, η Μείζονα συγχορδία που σχηματίζεται βάσει του Ντο θα είναι η  Ντο - Μι - Σολ, διότι το Μι απέχει 3η Μεγάλη και το Σολ απέχει 5η Καθαρή (πάντα απόσταση από τη θεμέλιο Ντο). Στις Ελάσσονες συγχορδίες τα διαστήματα από τη θεμέλιο νότα θα πρέπει να είναι 3η μικρή και 5η Καθαρή.

Με τον όρο τρανσπόρτο, εννοούμε την αλλαγή τονικότητας (κλίμακας) μιας μελωδίας. Οι συνηθισμένες ερωτήσεις για το τρανσπόρτο είναι:
-Να μεταφερθεί η μελωδία σε ζητούμενη κλίμακα (πχ στη Φα ή στη Ντο# κλπ) και
-Να μεταφερθεί η μελωδία σε ζητούμενο διάστημα (πχ 1 Τόνο πάνω ή 2 Τόνους κάτω κλπ)


Εργαζόμαστε ως εξής:

Αν έχουμε μια μελωδία γραμμένη στη Ντο Μείζονα κ οι φθόγγοι είναι ντο-ρε-μι-φα-σολ-ντο κ η ζητούμενη τονικότητα είναι η Ρε Μείζονα, τότε από τη διαφορά των 2 κλιμάκων (της υπάρχουσας και της ζητούμενης) καταλαβαίνουμε ότι πρέπει οι φθόγγοι να "ανέβουν" (οξυνθούν) κατά 1 Τόνο. Άρα η μελωδία ντο-ρε-μι-φα-σολ-ντο θα αλλάξει και θα γίνει: ρε-μι-φα#-σολ-λα-ρε

Αλλιώς μπορούμε να σκεφτούμε τις βαθμίδες που αντιστοιχούν οι νότες της δοσμένης μελωδίας. Θα πρέπει στην νέα τονικότητα, οι νέες νότες να αντιστοιχούν στις ίδιες βαθμίδες της νέας κλίμακας. Άρα αφού στη Ντο οι φθόγγοι αντιστοιχούσαν στις I, II, III, IV, V, I, τότε και στη νέα κλίμακα που είναι η Ρε, θα πρέπει να αντιστοιχούν στις ίδιες βαθμίδες, άρα οι φθόγγοι θα είναι οι ρε-μι-φα#-σολ-λα-ρε.



Υποβολή ερώτησης

Εδώ μπορείτε να υποβάλετε την ερώτηση που επιθυμείτε.
Το συντομότερο δυνατό θα απαντήσουμε στο ερώτημά σας.